Medytacja – wskazówki dla początkujących

Jeżeli zaczynasz czytać ten artykuł to znaczy, że chcesz coś zmienić w swoim życiu. Być może szukasz czegoś nowego, czym mogłabyś się zająć lub po prostu chciałabyś odnaleźć wewnętrzny spokój i pełną kontrolę nad swoim życiem. W internecie możesz znaleźć tysiące artykułów na temat medytacji oraz technikach relaksacyjnych. Postaram się przekazać namiastkę tego, z czym wiąże się medytacja i jak się do niej zabrać.

Medytacja nie wiele różni się do wykonywania ćwiczeń fizycznych. Jednak zamiast pracować nad swoim bicepsem i tricepsem, trenujesz swój umysł. Medytacja jest szerokim pojęciem i zawiera w sobie przeróżne techniki. Koncentruje się jednak na głównym celu jakim jest osiągnięcie głębokiego stanu relaksacji i skoncentrowanie się tylko na jednej rzeczy.

Coraz więcej ludzi ma problemy z bezsennością, a wynika to z faktu, że kompletnie nie potrafią uspokoić swojego umysłu przed snem. Tysiące myśli przenikające głowę i ta niemoc, by nad tym zapanować. Chyba każdy z nas to przeżył. Sen przychodzi dopiero, gdy nasz umysł jest zupełnie przemęczony analizą myśli i pozwala odpłynąć. Medytacja pozwala wyhamować umysł i złagodzić całe napięcie nerwowe po ciężkim dniu. Jest ona polecana każdemu, bez względu na wiek czy płeć. Jeżeli zatem zdecydujesz się odszukać swój wewnętrzny spokój poniżej przedstawiam listę, która Ci w tym pomoże.

1. Niech medytacja będzie jednym z zadań Twojego dnia, jak poranne śniadanie czy mycie zębów. Wielu ludzi szybko traci zapał do medytacji, ponieważ zbyt szybko chcieliby osiągnąć to, nad czym trzeba pracować bardzo długo. Najlepszym sposobem by medytacja stała się częścią Twojego życia jest ustalenie czasu kiedy będziesz to robiła. Miej na uwadze, że możesz robić to wszędzie, ale zadbaj o to by był to spokojny moment tak, aby wyzbyć się wszelkich czynników, które mogą odciągać Twoją uwagę.

2. Najłatwiejszą techniką medytacji od której powinnaś zacząć jest koncentracja na swoim oddechu. Niektórzy liczą swoje oddechy, inni wydaję dźwięki np: „omm”. Zacznij koncentrować się na oddechu tak aby podczas wdechu czuć zimne powietrze, które wlatuje przez Twoje płatki nosa. Możesz sobie wyobrażać jak bardzo świeże powietrze wypełnia Cię od środka i relaksuje wszystkie mięśnie. Podczas wydechu skup swoją uwagę na ciepłym powietrzu ulatującym z Twojego ciała razem z całym stresem i problemami jakie doświadczyłaś dane dnia.

3. Przed medytacją warto się porozciągać. Streching rozluźni napięte mięśnie i pozwoli usiąść w wygodniejszej pozycji. Dzięki temu również skoncentrujesz się na swoim ciele, zamiast myśleć o tym co cię otacza.

4. Początkujący myślą, że medytacją jest podobna do snu czy też oderwania od rzeczywistości. Prawda jest zupełnie inna. Medytacja to aktywny proces. Dzięki koncentrowaniu się na tylko jednej rzeczy, uspokajasz swój umysł i nie myślisz o nieposprzątanym domu czy planach na przyszłość. Wiele razy zdarzy się, że złapiesz samą siebie na myśleniu o innych rzeczach, ale nie denerwuj się medytacja polega na ciągłym zaczynaniu od początku, aż do momentu, gdy nic już nie będzie w stanie zakłócić Twojego wewnętrznego spokoju.

5. Kolejnym błędem u osób zaczynających przygodę z medytacją jest przekonanie, że pozwali ona na ucieczkę od problemów. To byłoby zbyt proste. Medytacja pozwoli Ci uporządkować myśli i zrobić miejsce, w którym jeszcze wydajniej będziesz mogła rozwiązywać swoje problemy. Jeżeli zaczynasz się frustrować, bo nie możesz zapanować nad myślami, zacznij od początku. Skoncentruj się na swoim oddechu, a wszystko wróci do normy.

6. Niech Ci się nie wydaje, że jest tylko jedna pozycja do medytacji. Nie musisz krzyżować nóg i siadać po turecku jeżeli nie jesteś wystarczająco wygimnastykowana. Możesz spróbować siedząc na wygodnym krześle (stabilnym, nie na kółkach), leżąc na podłodze z zamkniętymi oczami. Wypróbuj wszystkie i wybierz dla siebie najbardziej odpowiednią.

7. Spróbuj poczuć wszystkie części swojego ciała. Jak wcześniej wspomnieliśmy, koncentracja na własnym ciele odciągnie Cię od niepotrzebnych myśli. Zauważ, jak odczuwasz części swojego ciała na początku medytacji i jak w momencie, gdy zaczynasz czuć się zrelaksowana. Koncentruj się zaczynając od stóp i powoli przesuwając w górę, włączając nie tylko zewnętrzne części ciała, ale i organy.

8. Wybierz swoje miejsce do medytacji. Może to być specyficzny pokój lub miejsce do tego przeznaczone. Musisz czuć się w nim dobrze. Utrzymuj w nim porządek i harmonię. Nie zostawiaj zbędnych rzeczy. Myśl o nim jak o osobistym miejscu tylko dla Ciebie. To będzie Twoje miejsce, w którym codziennie spędzisz chwilę, by zrównoważyć swoje wnętrze.

9. Miej na uwadze to, że medytacja jest praktykowana od wieków. Jest wiele rzeczy na jej temat, o których nigdy się nie dowiemy chyba, że porzucimy wszystko o przeniesiemy się do Tybetu. Nie musisz jednak poświęcać całego swojego życia medytacji. Wystarczy, przeczytać parę książek, by zrozumieć ogólną filozofię. Pamiętaj, im więcej się dowiesz, tym bardziej będziesz zmotywowana.

10. Medytacja to całożyciowa praktyka, więc nie traktuj początków swojej medytacji jak coś czego jeszcze nikt nie przeżył. Jedno z najlepszych rzeczy jaką nauczysz się w medytacji to to, że będziesz umiała odpuścić. Nie będziesz skupiała się na rezultatach problemów, a na rozwiązywaniu ich. Wszystko doprowadzi Cię do spokoju umysłu.

11. Czy czasami wydaje Ci się, że żyjesz przeszłością lub przyszłością? Kiedy jesteśmy niespokojne często rozmyślamy jakie popełniłyśmy błędy w przeszłości lub obsesyjne staramy się tworzyć plany na przyszłość. Zamiast tego, spróbuj skupić się na chwili, być świadomą tego co jest teraz. Po prostu bądź obecna w życiu, którym żyjesz. Bądź świadoma pogody za oknem, dźwięków i koncentruj się na otoczeniu bez zbędnego osądzania go.

12. Zabezpiecz swoje miejsce medytacji przed rzeczami, które mogą Cie rozproszyć. Jeżeli ktoś będzie chodził koło Ciebie lub krzyczące dzieci zakłócą Twój spokój, niczego nie osiągniesz. Pomyśl o miejscu i czasie, gdzie będziesz zupełnie sama nawet jeżeli będziesz musiała wstać wcześniej niż inni.

13. Nie z byle powodu ludzie często zapalają świece podczas medytacji. Medytacja z zamkniętymi oczami może być  dość trudna dla początkujących. Jedną z konsekwencji jest zaśnięcie, a sen NIE JEST MEDYTACJĄ. Dlatego właśnie dobrym sposobem jest zapalenie świecy i skoncentrowanie się na niej.

14. Można medytować również w grupie. Jest to dość ciekawy eksperyment, ale niektórym akurat może pomóc w koncentracji poprzez mobilizację ze strony innych. Również medytacja ze swoją drugą połówką może przynieść niesamowite doświadczenia. Także warto próbować i starać się odnaleźć najlepszy sposób dla siebie.

Medytacją można zdziałać cuda i odmienić swoje życie. Czy któraś z was kiedyś próbowała? Chętnie przeczytam wasze doświadczenia.